Nieuws

Maarten 't Hart over Kees van Roemburg

Kees was een duizelingwekkende vakman, Kees had tekentalent voor twintig schilders tegelijk. In luttele seconden heb ik hem mijn geit op het papier zien werpen, en en passant tekende hij er nog een vogeltje bij dat zich even op de grond liet zien. Een paar lijntjes, een veegje hier en daar, en het was klaar, en niet alleen klaar, maar ronduit meesterlijk.

Het werk van Kees is een wereld op zich. Heb je aandachtig zijn landschappen bekeken, dan ben je voortaan bestempeld door zijn visie. Dan zie je rechtopstaande wolken die je nog nooit eerder had gezien, je ziet vlammende zonsondergangen die eerder volledig aan je voorbij gingen, je ziet door zonlicht geblakerde muren die je nog nooit eerder als zo oogverblindend wit waren opgevallen, je ziet regenluchten die nieuw voor je zijn. En wat je vooral ook ziet is de dynamiek van het landschap. Bij Kees is meestal de hele wereld in beweging, hoewel er ook momenten van grote verstilling zijn.

Ik vind Kees moeilijk te vergelijken met andere schilders. Een doek van hem is onverwisselbaar een Van Roemburg. Hij heeft een zo herkenbare stijl dat je hem er uit honderden anderen terstond uit zou halen. In zijn landschappen zit vaak een sombere ondertoon, het lijkt soms of hij op het doek een komende catastrofe alvast uitbeeldt omdat er na de catastrofe niet meer geschilderd kan worden. Maar tegenover de sombere, en toch ook vaak weer vrolijke, heftige landschappen staan de verstilde stillevens – een enkel vaasje, een mandje, een schoentje, een paar peertjes, een appeltje. Stillevens à la Van Roemburg, stillevens die eruit zien als kleine landschappen. Verfijning, een schaduw, hier en daar wat lichte contrasten. Vaak is het haast ongrijpbaar, het is net alsof hij iets vastlegt dat op het punt staat op te lossen.


Video: Haagse Herinneringen
Piet Wapperom - Ode aan Kees van Roemburg


Top